Skip to main content

Maksimering af oppetid og energibesparelser ved hjælp af fjernovervågning på Heilig Hart Regional Hospital

Leuven, Belgien

Heilig Hart Regional Hospital har købt luftkølede chillere fra Daikin siden 2020. Enhederne, til køling af hospitalet og dets kritiske udstyr, er placeret på taget af den centrale bygning. Disse chillere er dækket af en servicekontrakt, hvoraf den ene chiller har en all-inclusive udvidet garantikontrakt. Disse kontrakter har Daikin on Site (DoS) forbindelser til at overvåge driften af enhederne og sikre hurtige serviceindgreb. ​

Takket være de avancerede funktioner i DoS blev der opdaget en lækage i en køler, og kølemidlet blev genopfyldt inden for 3 uger, uden at det påvirkede enhedens normale drift.

Daikin On Site

Om kunden

Heilig Hart Regional Hospital blev grundlagt i 1899 i Leuven, Belgien. Hospitalet har omkring 800 ansatte og udfører mere end 12.000 operationer om året.

Daikins chillere bruges til operationsstuer og kontorområder. Der er back-up-kapacitet, men kunden ønsker alligevel at reducere potentiel nedetid.

"Systemkontinuitet er afgørende for at sikre en ensartet service af høj kvalitet til vores patienter. Med Daikins løsning og support er vi overbeviste
om bæredygtigheden og energieffektiviteten i vores service og drift."

Stijn Verplaetsen, leder af teknisk service på Heilig Hart Regional Hospital

Billede 1: Heilig Hart Regional Hospital

Produkter installeret

  • EWAD610TZXRB2018 ​

  • EWAT155B-SRA2046​

  • EWAH600TZXRD2 (kommer i marts-april 2024)​

Total køleeffekt: 750 kW

Om løsningen, der blev leveret af Daikin

For at tilfredsstille kundernes behov leverede Daikin følgende service:

  • Forebyggende vedligeholdelse: 2 besøg om året til forebyggende større vedligeholdelse af enhederne og omfattende kontrol af kølekredsløbets funktion; 2 lækagetests om året; en omfattende olieanalyse pr. kompressor; og udvidet totalgaranti på alle reservedele og indgreb.

  • Daikin on Site Premium-abonnement, inklusive lækagesøgning: Det betyder, at Daikins ingeniører kan overvåge installationen dagligt, så der kan gribes hurtigt ind, hvis det er nødvendigt. ​

  • Energioptimeringsrapport baseret på driftsdata indsamlet af DoS.

Chilleren, hvor der blev fundet en lækage

Fremgangsmåde

Lækagedetekteringsalarmen fra DoS-platformen indikerede en unormal adfærd. Baseret på Daikin on Site-data var Daikins fjernovervågningsingeniør i stand til at evaluere enhedens driftsforhold. På grund af lave belastningsforhold i vinterperioden kunne der imidlertid ikke drages nogen dedikeret konklusion om kølemiddeltab.

Selv uden klare beviser for unormal opførsel i driftsdataene ønsker Daikin så vidt muligt at forhindre miljøpåvirkning eller tab af køleproduktion for kunden. Derfor valgte vi en proaktiv tilgang til at informere, inspicere og reparere. ​

Daikin-teknikeren kontaktede kunden og aftalte en inspektion på stedet.

Billede 3: Energirapport baseret på Daikin on Site

Resultaterne

Ved inspektionen på stedet blev det bekræftet, at der var en lille lækage. Lækagen resulterede i et tab på 4 kg kølemiddel ud af 39 kg af det samlede kølemiddel i enheden, svarende til 12 % tabt kølemiddel. Uden funktionen til lækagedetektering ville det have taget måneder at opdage denne lækage til en meget større pris for udskiftning af kølemiddel.

Højdepunkter

Takket være den avancerede funktion til lækagedetektering i Daikin on Site var Daikin i stand til at opdage lækagen, inspicere udstyret og genopfylde kølemidlet på mindre end 3 uger. Enheden blev repareret uden tab af køleproduktion.

Billede 4: Alarmmeddelelse via e-mail fra Daikin on Site til Daikin-teamet

Om Daikin on Site

Daikins On Site (DoS) er cloud-baseret fjernovervågning og styring til chilleranlæg og luftbehandlingsenheder. ​

DoS-forbindelsen har til formål at hjælpe vores kunder ved at give adgang til data og lagring af data i realtid, support fra Daikin-eksperter og mulighed for at identificere omkostningsbesparende muligheder, øge enhedens levetid og reducere risikoen for uventede problemer.

Funktioner og kompatibilitet

Om funktionen til lækagedetektering

Algoritmen tager højde for data relateret til de sidste 4 måneders drift af enheden. Når der opdages en kølemiddellækage, giver DoS straks besked til den foruddefinerede slutbruger, installatør og servicetekniker på følgende måde:

  • Alarmvisning på DoS-skærmen

  • Afsendelse af mail til en tidligere registreret mailadresse

  • Udfører ovenstående notifikation inden for et minut efter lækagen er opdaget

  • Alarmen kan annulleres, hvis den vurderes at være falsk.

Hvad er det næste?

Algoritmen til detektering af kølemiddellækage bliver konstant forbedret af Daikins eksperter med øget nøjagtighed og udbredelse til flere enheder. Funktionen er tilgængelig for EWAD-TZD, EWAT-B-C chillere og vil blive implementeret på Daikins nye chillere.

Detektion af kølemiddellækage

Lær mere

Øvrige cases

  • Prezzemolo & Vitale - Palermo

    Til den nye Prezzemolo & Vitale-butik i Palermos historiske centrum blev der installeret et system bestående af Daikin Zeas- og VRV-enheder.
  • Heilig Hart Leuven

    Maksimering af oppetid og energibesparelser ved hjælp af fjernovervågning på Heilig Hart Regional Hospital

    Heilig Hart Regional Hospital har købt luftkølede køleanlæg fra Daikin siden 2020. Enhederne, til køling af hospitalet og dets kritiske udstyr, er placeret på taget af den centrale bygning. Disse chillere er dækket af en servicekontrakt, hvoraf den ene chiller har en all-inclusive udvidet garantikontrakt.
  • AHT Rottenmann

    Et dekarboniseringsprojekt til udskiftning af en gaskedel på AHT fabrikken i Rottenmann

    AHT Cooling Systems er den førende leverandør af plug-in, miljøvenlige dybfrysningssystemer og en perfekt partner for fødevareforhandlere og fødevareproducenter. Til deres fabrik i Rottenmann realiserede Daikin et industrielt varmepumpeprojekt for at erstatte gaskedelopvarmning og støtte AHT's ambition om at reducere deres anlægs CO2-fodaftryk.

Hjælp til forhandlere

Hjælp til arkitekter og konsulenter