Skip to main content

Hvad er den ideelle temperatur at sove i?

Find den bedste temperatur at sove i, og hvorfor det er så vigtigt at styre temperaturniveauet i dit rum.

Mor og datter, der nyder den ideelle temperatur ved Daikin-varmepumpen.

Ifølge søvneksperter er den anbefalede temperatur at sove i ca. 18,3 grader Celsius. Er dit soveværelse meget varmere eller koldere end det, kan det forhindre dig i at falde i søvn og desuden påvirke din søvnkvalitet.

Hvordan påvirker rumtemperaturen min søvn?

For at kunne slappe af og falde i søvn skal du føle dig godt tilpas. Hvis rummet er enten for varmt eller for koldt, får du problemer med at falde i søvn. Temperaturen i rummet har en stor betydning for kvaliteten af din søvn og hvordan du har det om morgenen.

  • Når det er for varmt

Den ideelle soveværelsestemperatur er lidt lavere end en behagelig vågentemperatur. Det skyldes, at vi føler os søvnige om aftenen, når vores kernetemperatur begynder at falde.

For at få følelsen af at være søvnig skal kernetemperaturen falde. Hvis det rummet er for varmt, og din kernetemperatur forbliver for høj, oplever du ikke denne naturlige søvnighed, og så kan det være svært at falde i søvn.

Når du er faldet i søvn, kan en for varm rumtemperatur medføre urolig søvn og påvirke kvaliteten af din REM-søvn (Rapid Eye Movement), så du vågner op og er træt. At få en god nats søvn er vigtigt for dit helbred, da vores kroppe er designet til at hvile, restituere og hente energi om natten.

Børn er særligt sensitive over for rumtemperaturer, og et for varmt og tørt soveværelse kan give vejrtrækningsbesvær og andre luftvejsproblemer.

Ældre mennesker er mere tilbøjelige til at få det dårligt i rum, der er for varme. Overophedning om natten kan bidrage til hjerteanfald, slagtilfælde, astma og andre alvorlige sundhedsproblemer hos ældre mennesker.

  • Når det er for koldt

Hvis dit soveværelse er for koldt, er det ligeledes sværere at falde i søvn og forblive i søvnen. Hvis du har kolde hænder og fødder, kan det være svært at falde i søvn, mens træk kan vække dig og forstyrre din søvn.

  • Når det er lige tilpas

Når dit soveværelse har den ideelle temperatur på omkring 18 grader Celsius, støtter det kroppens melatoninproduktion. Melatonin fremmer ikke alene søvnen, men det påvirker også vores aldring, vægttab og humør.

Derfor er det vigtigt at skabe den rette temperatur i soveværelset.

Mor, der putter sin datter i et perfekt tempereret rum
Familie på fire, der nyder et perfekt tempereret rum

Hvordan kan jeg måle og styre rumtemperaturen?

Der er mange måder at styre rumtemperaturen og gøre rummet ideelt at sove i. For at undgå varmetab om natten, er det en god idé at isolere grundigt og sikre dit hjem mod træk.

For at sikre dig, at dit soveværelse ikke er for varmt inden sengetid, kan du indstille timeren på varmepumpen til at sænke temperaturen om aftenen. Sørg for at have flere lette dyner, som du kan tage af og på efter behov i løbet af natten.

En luft-til-luft varmepumpe (også kaldet et klimaanlæg med omvendt cyklus) er en ideel måde at måle og styre rumtemperaturen.

Daikins varmepumper styres nemt ved hjælp af Onecta-appen. På appen kan du ændre temperaturen, se dit energiforbrug og indstille temperaturtidsplaner.

Du kan nemt indstille din varmepumpe til at nedkøle rummet til den ideelle temperatur inden sengetid.

Du tilslutter simpelthen din luft-til-luft varmepumpe til dit Wi-Fi, downloader Onecta-appen på din mobil og får fuld kontrol, uanset hvor du er. Den er kompatibel med alle Daikin-varmepumper (varme- og kølesystemer) og giver dig fuld kontrol over dit indeklima.

Onecta-appen kan aktiveres ved hjælp af stemmekontrol via Alexa eller Google Home og giver derfor mulighed for handsfree betjening.

Se vores Daikin-varmepumper, og oplev et bedre indeklima at sove i